Woonstylist Rob Jansen

“Geen nep, maar puur en echt!”

 “De grootste verandering in het Nederlandse interieur de afgelopen jaren is de mix van stijlen. Het is veel breder geworden. Daarvoor zag je duidelijker de keuze voor een stijl. Bewoners richtten hun huis toen in met een uitgesproken voorkeur voor een sfeer, alles bijvoorbeeld minimalistisch  of alles landelijk.” We spreken met Rob Jansen. Hij is al bijna 25 jaar woonstylist. Hij begon bij het weekblad ‘Margriet’ en werkte van 1998 tot 2016 voor het woonblad ‘Eigen Huis & Interieur’, waarvoor hij woonproducties over keukens, badkamers en interieurreportages maakte. Nu is hij zelfstandig stylist en adviseur voor diverse opdrachtgevers: woonbladen, interieurwinkels, keuken- en meubelfabrikanten.

We spreken met Rob Jansen. Hij is al bijna 25 jaar woonstylist. Hij begon bij het weekblad ‘Margriet’ en werkte van 1998 tot 2016 voor het woonblad ‘Eigen Huis & Interieur’, waarvoor hij woonproducties over keukens, badkamers en interieurreportages maakte. Nu is hij zelfstandig stylist en adviseur voor diverse opdrachtgevers: woonbladen, interieurwinkels, keuken- en meubelfabrikanten.

————-

———

Mogelijkheden te over

Voor de vloer en de wanden in een badkamer wordt in de meeste gevallen nog steeds gekozen voor keramische tegels. Het aanbod is door de jaren enorm veel groter geworden. Tot ver in de jaren negentig waren de meeste badkamers betegeld met klein formaat tegels in een unikleur. Daarna verruimden de mogelijkheden naar grotere formaten en inmiddels zijn er in formaat, kleur, vorm en textuur ontelbare variaties bijgekomen. De grote verscheidenheid maakt het lastig om de juiste tegel te kiezen.

De laatste week van september liepen meer dan honderdduizend bezoekers door de hallen van de Cersaie in Bologna. De jaarlijkse internationale beurs waar bijna negenhonderd leveranciers uit veertig verschillende landen hun producten en innovaties toonden. 

Het is alom bekend, op de Cersaie staan voor het overgrote deel tegelfabrikanten. Zij lieten een enorme hoeveelheid aan mogelijkheden zien voor interieurs en badkamers. Op deze 36e editie probeerden wij tussen alle getoonde tegels, nieuwe trends en verrassende producten te vinden. Er was een aantal categorieën in tegels te definiëren, die ook in combinaties toe te passen zijn.  

Reliëf

Wat het eerst opviel, waren de tegels met structuur of textuur, meestal in zachte kleurtinten. De textuur maakt de tegels tactiel en aaibaar. Als de tegels op een oppervlak worden aangebracht, ontstaat er een subtiel spel van licht en schaduw. Dat afhankelijk van de belichting en de toepassing, vloer of wand, een andere uitstraling geeft.

3D-tegels

De overtreffende trap van de reliëftegels zijn de 3D-tegels. Driedimensionale vormen, die afwisselend in diverse hoogtes worden gebruikt. De meeste van deze tegels zijn door de hoogteverschillen niet geschikt voor vloeren, maar kunnen als wandtegel een verrassende blikvanger zijn.

Marmer en marmerlook

Woonstylist Rob Jansen voorspelde het al in het voorjaarsnummer. Marmer is terug in het interieur. Op de Cersaie was deze trend in ruime mate terug te vinden. Grote platen, die als wandbekleding dienen of in middenformaat voor zowel de wand als de vloer. Wat opvalt is dat er een duidelijke keuze wordt gemaakt om marmer op slechts één van de wanden te gebruiken, afgewisseld met gestuukte muren of contrasterende tegels.

XXL

Door nieuwe productietechnieken te ontwikkelen is het fabrikanten gelukt om ‘oversized’ formaat keramiek te maken. Eigenlijk zijn het geen tegels meer, maar panelen. Het voordeel is evident, geen voegen en minder kans op lekkage. Nadelen zijn er ook, ze zijn lastig te transporteren en het vereist de nodige nauwkeurigheid bij het aanbrengen. De panelen zijn in een veelheid aan kleuren en stijlen leverbaar.

Veelkleurig en prints

Of dat deze mogelijkheden ooit de Nederlandse badkamer halen, blijft de vraag. Kleurexplosies en uitbundige vormen horen waarschijnlijk wat meer thuis in het zonnige zuiden van Europa. Al is er wel wat aan het veranderen in ons interieur. De woonbladen staan bij ons vol met kleurrijke meubels en wandafwerkingen. De tijd van wit en grijs is in de woonkamer en slaapkamer voorbij. Dus waarom niet in de badkamer? Bisazza heeft al sinds lange tijd kleurige afbeeldingen in mozaïek. Meerdere leveranciers  toonden in Bologna tegels met bloemenprints en grafische vormen.

Andere vormen

Naast de vertrouwde vierkante en rechthoekige tegels waren er opvallend veel tegels in andere vormen. Met name zeskantige (hexagoon) tegels waren er in overvloed. De zeskantige tegels worden veelal toegepast in een bepaalde kleurschakering. Een vorm die ook in het oog sprong, was de druppelvorm. Een wand met deze tegels lijkt op de schubben van een vis.

Watervast behang

Echt verrassend en gewaagd is het nieuwe product GlamFusion van Glamora. Een behang dat gebruikt kan worden in natte ruimtes. Het neemt geen water op, is antibacterieel en kan met de bekende schoonmaakmiddelen afgenomen worden. Het vergroot de mogelijkheden om de badkamer nog meer een onderdeel te laten worden van het interieur.

Meer kleur in de badkamer

Tussen alle tegels door, viel op dat wastafels, baden en toiletten kleur krijgen. Diverse fabrikanten toonden reeds bestaande series met kleuren. In navolging op de kranen, die al wat langer in meerdere afwerkingen te krijgen zijn en daar leek chroom ook lange tijd de enige variant te zijn. Voor gekleurd sanitair geldt wellicht hetzelfde als de eerder genoemde prints en tegels met opvallende kleuren. Durft de Nederlandse consument het aan?

——————————————————————————————————————————–

———–

Buiten de gebaande paden

De vt wonen&design beurs is de grootste Nederlandse woonbeurs. Al 25 jaar weet het evenement de actieve Nederlandse woonconsument te informeren, inspireren en activeren om het antwoord op hun persoonlijke woonvraag te vinden. De 26e editie die plaatsvond van 2 tot 7 oktober had nagenoeg dezelfde opzet als die van 2017. Drie hallen met een gevarieerd aanbod van woongerelateerde fabrikanten en een extra, vierde beurshal gevuld met kwalitatieve woonwebshops waar bezoekers direct producten konden kopen.

Ook voor de professional

Hoewel de beurs duidelijk gericht is op consumenten en er voor de sanitairliefhebber weinig echte noviteiten zijn, is het voor de professional toch de moeite waard om te zien wat er speelt op het gebied van het Nederlandse interieur. Nieuwe stijlen en sferen die we in andere segmenten zien, kunnen ook bepalend worden voor de badkamer. De metaaltinten die hun weg inmiddels gevonden hebben naar de kranen, waren al een aantal jaren daarvoor zichtbaar bij diverse meubelfabrikanten.

Er is ook sanitair

Een aantal sanitairfabrikanten ziet ook het belang om direct met de woonconsument in contact te komen. Zij horen zo uit eerste hand welke vragen eindgebruikers hebben en tegen welke vragen en problemen zij aanlopen bij het (laten) ontwerpen en realiseren van hun badkamer. Daarnaast biedt het hen de kans om in een week zo’n 100.000 potentiële klanten kennis te laten maken met hun producten. En niet onbelangrijk: uit onderzoek van Sanoma blijkt dat 74 procent positiever denkt over een product of merk als het live te zien is geweest op een evenement. Laufen was duidelijk aanwezig met een eigen stand en producten in de ruimte van Eigen Huis & Interieur. Ze toonden onder andere het Val-toilet , Sonar en Kartell. Daar tegenover stond Jee-0 met de reeds bekende serie van Grand & Johnson en de Slimline-kraan in een nieuwe bronzen uitvoering.

Meer verscheidenheid en kleur

Wat in ieder geval opviel, was dat er veel meer verscheidenheid aan materiaal en kleurgebruik is bij eigenlijk alle merken. Er is veel meer keus in de afwerking van kranen. Wastafels zijn niet alleen meer wit. Hout wordt nadrukkelijker toegepast. Zeker op de stand van Looox was dit overduidelijk te zien.

Gewaagd roze en champagne

De meest gewaagde combinatie was die van Villeroy & Boch. Zij toonden een roze bad en wastafels met champagnekleurige kranen. Een consumentenbeurs is een goede plek om zo’n opvallende combinatie te tonen. Je trekt de aandacht en krijgt direct te horen wat de bezoeker ervan vindt.

Twee merken samen

Sphinx en Geberit, twee merken met één stand. Een stap naar het samenvoegen van beide merken. Het bedieningspaneel Sigma 21 met een leistenen afdekplaat en de Varifor werden onder meer getoond. Wat opviel bij eigenlijk alle standhouders was het relatief grote aantal medewerkers per vierkante meter stand. Ze hadden duidelijk rekening gehouden met de vele bezoekers.

Individuele kranen

Uiteraard was ook Hansgrohe met de nieuwe PowderRain aanwezig en liet bezoekers voelen hoe fijn de nieuwe douchetechniek is. Daarnaast stond Axor met onder andere MyEdition. Grohe mocht natuurlijk niet ontbreken en zij haakten ook in op de veelheid van metaalkleuren voor hun kranen.

Onbekend

Naast deze bovengenoemde bekende leveranciers had ook vt wonen op één van hun stands eigen merk badkamers. In het oog sprongen de gekleurde waskommen en de contrastrijke combinaties van materialen. Zeker inspirerend om te zien. Kortom: je gaat als professional niet naar deze beurs om informatie te krijgen over producten en productinnovaties, maar om met een brede blik de totale interieurbranche te overzien en wellicht ideeën op te doen, die buiten de gebaande paden gaan.